Naturområdet Rusland
& Rudolph Tegner’s Museum
Når kunst og natur går ud i ét
En række af Tegner’s skulpturer er opstillet udendørs i en afgrænset del af naturområdet Rusland.
Her er det skulpturgruppen “Kærlighedens mysterium” i bronze, som blev skabt i årene 1912-18.
Gruppen består af “Kysset” til venstre, “Ofringen” i midten og “Hengivenhed” til højre.
Gruppen var tænkt som en del af det, der skulle have været Tegner’s livsværk “Livets Port”.
“Livets Port” blev dog aldrig realiseret, og flere af skulpturerne er nu udstillet i museets statuepark.
Fotograf ukendt
Af Kurt Starlit
Rusland omfatter Pandehave ådal med tilstødende lyngbakker og småskove. Arealerne er fredet i 1992 for at sikre områdets landskabelige, kulturhistoriske og botaniske værdier samt befolkningens adgang.
En afmærket sti fører rundt i bakkerne, enebærkrattet og gennem ådalen ud til stranden. Midt i bakkerne ligger Rudolf Tegner’s Museum, som rummer billedhuggerens samling af statuer. Bronzestatuer er desuden opstillet i bakkerne.Det er tilladt at færdes overalt undtagen på kornmarker, i haver og hegnede arealer. Ved adgang til indhegningerne i Rusland skal man benytte låger og overgange i hegnet.
ref.: www.oresundsvand.dk
Det er stadig muligt at finde perler – man fristes til at sige mirakler – ude i det danske land, især hvis man søger lidt. I min barndom og ungdom i Nordsjælland hørte jeg mange gange om naturområdet Rusland og Rudolph Tegner’s Museum, men fik aldrig besøgt stedet. Der skulle gå næsten halvtreds år, før jeg i 2012 sammen med gode venner besøgte området og museet for første gang. Det bliver med garanti ikke den sidste.
Rudolph Tegner’s Museum & Statuepark er et enestående monument for en enkelt kunstner, udtænkt og opført af ham selv. Billedhuggeren Rudolph Tegner (1873-1950) købte i 1916 jord i det særprægede lyngbevoksede naturområde syd for Dronningmølle, kaldet Rusland.
I 1937-38 opførte han den store grå betonbygning, som i dag rummer over 250 af hans arbejder i gips, ler, bronze og marmor. I naturparken rundt om museet kan ses 14 af Tegner’s monumentale bronzeskulpturer – i sensommeren en særlig oplevelse på baggrund af blomstrende lyng.Rudolph Tegner stræbte i sin kunst mod en ny monumental stil, og flere af Tegner’s skulpturer provokerede samtiden ved deres størrelse og indhold. I dag anses han for en banebrydende skikkelse i opposition til Thorvaldsens klassicisme.
ref.: www.visitnordsjaelland.com
Selve ideen med at bevare heden som landskabstype er helt rigtig og hårdt tiltrængt. Jeg ved ikke, om Tegner havde dette aspekt i tankerne, da han i sin tid opkøbte jordlodder i Rusland til sit museum, men meget tyder på at han har været langt forud for sin tid også på dette felt.
Vedr. adgangsveje
At finde vej til Tegner’s museum er kun for feinschmeckere. Vi stod af toget på Kildekrog Station en lunefuld forårsdag med skiftende vejr, og forsøgte at finde vej til museet. Det var lettere sagt end gjort. Ingen eller i bedste fald misvisende skiltning.
Resultatet var, at vi fik set en stor del af omegnens sommerhuse, inden en københavnsk landligger fik forklaret hvor Rusland og Tegner burde befinde sig. Resultatet var det samme da vi skulle hjem: ingen skiltning eller anden visning til Dronningmølle Station.
Hvorfor skiltningen er så elendig, må stå hen i det uvisse. Såvel naturområdet Rusland som Tegner’s Museum burde jo være lokalsamfundets stolthed og turistmæssige attraktion, annonceret med flammeskrift over samtlige adgangsveje til området. Det var mildt sagt ikke tilfældet, tværtimod var det lokale postbud og flere lokale ikke i stand til at forklare vejen derhen.
Ang. Tegner himself
Man kan – som kunstkritikere allerede har gjort det i mange år (og som det fremgår af diverse links nederst på denne side) – diskutere for og imod Tegner’s kunstneriske linie. Ligesom det var tilfældet med C.F. Willumsen, er det tydeligvis faldet kultureliten for brystet, at han som kunstner sætter sig selv i scene og bygger sit image op uden forudgående godkendelse fra det kunstneriske parnas i København.
Selve ideen med skulpturer i landskabet er der dog vist ingen som har anfægtet – den er både virkningsfuld og original. Tegner’s museumsbygning fungerer desuden som en skulptur i sig selv, når den ligger der som et kulturelt og åndeligt centrum med skulpturparkens herligheder omkring sig. På landsplan virker det som om Tegner og Willumsen (der var samtidige) har været to kulturelle fyrtårne, der ikke bøjede af for tidsånden. Den slags slipper man sjældent godt fra i Janteland.
Jeg vil ikke gå i detaljer med Tegner’s værker, som er fyldestgørende beskrevet i diverse links nederst på denne side, blot sige, at ligegyldige er de ihvertfald ikke.
I tilslutning til museet er der et lille serveringssted, hvor vi bestilte en skøn varm, hjemmelavet og særdeles velsmagende græskarsuppe til 25 kroner. Kaffen koster 15 kroner, og koppen forvarmes inden servering. Så bliver det vist ikke meget bedre eller billigere.
En af områdets naboer er et biodynamisk landbrug, hvor vi var så heldige på hjemvejen at se 50 køer med seks uger gamle kalve, der blev drevet hjem fra marken af fire landbrugere – en rørende oplevelse.
Summa summarum
Vi fandt Rusland og Tegner’s Museum umagen værd, havde en interesant og spændende dag i et smukt og varieret naturområde. Og Tegner, han er jo i en klasse for sig selv. Derfor kan vi også kun anbefale at besøge stedet. Men se lige at få gjort noget ved skiltningen deroppe!
Kurt Starlit
2012.April.29
Tegner’s Museum (YouTube)
Museumsklubben Tegner’s Venner